متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند قسمتی از بشقاب روزانه خود را به انواع سبزیجات اختصاص دهید و روزانه حداقل 5 واحد از سبزی‌های مختلف استفاده کنید.
هرکس که حتی اطلاعات کمی از مسائل مربوط به سلامت داشته باشد می‌داند که سبزی‌ها در سلامت ما نقشی حیاتی دارند. این مواد سرشار از ویتامین‌ها هستند و می‌توانند به عنوان یک مولتی‌ویتامین مورد استفاده قرار گیرند. سبزی‌های مختلف برای کاهش کلسترول، تقویت سیستم بینایی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش وزن بسیار مفید هستند که در این بخش با برخی از انواع پرمصرف آنها بیشتر آشنا می‌شویم:

اسفناج
اسفناج می‌تواند بدن شما را قوی‌تر کند. اسفناج ریسک ابتلا به سرطان و آسم را کاهش داده و در کاهش فشار خون بسیار مفید است. همچنین ماده بسیار خوبی برای حفظ سلامت پوست و مو است. اسفناج برای کنترل و مدیریت دیابت نیز استفاده می‌شود. خوردن معجون‌های حاوی اسفناج در ساعات صبح موجب رفع حالت گرسنگی شده و در نتیجه کاهش وزن را در پی دارد. می‌توانید اسفناج را به صورت سالاد یا در کنار بشقاب غذای خود مصرف کنید.

مارچوبه
مارچوبه در دسته خوراکی‌های لذیذ دسته‌بندی می‌شود. یکی از خواص منحصر‌به‌فرد مارچوبه ضدالتهاب بودن آن است. مارچوبه دارای فاکتورهای خاصی است که برای رفع التهابات مناسب است. مارچوبه از آنتی‌اکسیدان‌های قوی نیز محسوب می‌شود و دارای ویتامینC، بتاکاروتن‌ها و ویتامینE است. این خاصیت موجب می‌شود در برابر رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت کند.

 sbzyjt

ریحان
ریحان از سبزی‌های معطری است که ایرانی‌ها علاقه زیادی به آن دارند. این سبزی به صورت خشک و تر قابلیت استفاده دارد. ریحان خواص آنتی‌اکسیدانی زیادی دارد که می‌تواند از قلب در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. همچنین این سبزی برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا کاربردی است. ریحان خاصیت آنتی‌باکتریایی دارد و می‌تواند برای درمان عفونت‌ها استفاده شود. گفته می‌شود خوردن ریحان قبل از خواب موجب می‌شود خوابی آرام و راحت ‌‌داشته باشید. شاید باور نکنید ولی دم‌کرده‌هایی نیز از ریحان تولید می‌شود که می‌تواند برای از بین بردن لکه‌های پوستی موثر باشد.

جعفری
جعفری را بیشتر در تزئین غذاهای مختلف دیده‌ایم و تقریبا جایگاهی در سبزی خوردن معمول ندارد ولی از عطر و طعم بی‌نظیر آن نمی‌توان گذشت. همین خاصیت موجب شده است جعفری از منابع خوب برای از بین بردن بوی بد دهان محسوب شود. جعفری سبزی‌ای است که به دارا بودن ویتامینC شناخته شده است. این گیاه سرشار از ویتامینC است و توصیه می‌شود در غذاها در مرحله آخر اضافه شود تا ویتامین آن از بین نرود. علاوه بر این ویتامین، جعفری ویتامین‌ها و املاح دیگری نیز دارد که از مهمترین آنها می‌توان به اسیدفولیک اشاره کرد.

کرفس
کرفس یکی از سبزی‌هایی است که کالری بسیار پایینی دارد زیرا 95‌درصد آن را آب تشکیل داده است. همین ویژگی سبب شده تا گزینه مناسبی برای کاهش وزن باشد و افرادی که به آن علاقه دارند می‌توانند در انواع اسموتی‌ها از آن استفاده کنند. این سبزی همچنین به‌صورت خوراکی نیز قابل‌استفاده است و برای کاهش التهاب و رفع کلسترول بد خون مفید است. همچنین کرفس به حرکات دستگاه گوارش کمک می‌کند تا غذا بهتر هضم شود.

تره فرنگی
تره فرنگی را می‌توان داخل سبزی و در کنار سایر سبزی‌ها با غذا استفاده کرد. این سبزی مقدار زیادی ویتامین‌K دارد که در تقویت استخوان‌ها و کمک به انعقاد خون مفید است.

خرفه
خرفه گیاهی خودرو و در دسترس است که ممکن است در هر زمینی بروید اما خواص بی‌نظیری دارد. این گیاه در باغ‌ها و مزارع رشد می‌کند و جالب است که نیاز به شرایط نگهداری خاصی نیز ندارد و به‌راحتی قابل‌کشت است. خرفه یکی از منابع خوب امگا3 است. خرفه همچنین برای مشکلات مغز و کبد مناسب بوده و خواص ضد‌تومور نیز دارد.

پیازچه
پیازچه به‌عنوان پیاز بهاری نیز شناخته می‌شود که البته به حالت‌های مختلفی در جهان استفاده می‌شود. در مقایسه با پیاز معمولی دارای ویتامینC، پتاسیم و فیبر بیشتری است. از خصوصیات پیازچه می‌توان به عملکرد آن در کاهش کلسترول و فشار خون اشاره کرد. پیازچه همچنین اثر زیادی در پیشگیری از سرطان دهان و ریه دارد. پیازچه را می‌توان داخل سبزی خوردن یا در سالاد استفاده کرد.

شاهی
هر صد گرم از شاهی دارای 11 کالری است و با وجود کالری کمی که دارد، دارای خواص زیادی است. مطالعات نشان داده‌اند شاهی دارای ترکیبی به نام PEITC (فنیل اتیل ایزوتیوسیانات) است که می‌تواند در برابر سرطان عملکرد بسیار مناسبی داشته باشد. علاوه بر آن برای درمان سرفه و آنفلوانزا نیز بسیار موثر است.

رازیانه
رازیانه از سبزی‌های معطری است که طعم خاص و منحصر‌به‌فردی دارد و بسیار کاربردی بوده و می‌توان به صورت تر از آن در سالادها استفاده کرد و خشک آن را در غذاها به کار برد. همچنین خواص زیادی برای بدن دارد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند رازیانه می‌تواند در درمان گلوکوما (یک نوع بیماری چشمی که منجر به کاهش بینایی می‌شود) قابل استفاده است. همچنین شواهدی وجود دارد که روغن رازیانه برای درمان کولیک در کودکان کاربردی است. البته این گیاه می‌تواند برای کاهش فشار خون نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کاهو
کاهو از معدود سبزی‌هایی است که در برگرها، ساندویچ‌ها و اغلب سالادها استفاده می‌شود. شاید باور نکنید که مک‌دونالد یکی از بزرگترین استفاده‌کنندگان از کاهوست. عجیب نیست که این سبزی در بین مردم تا این حد محبوب است. با اینکه قسمت عمده کاهو را آب تشکیل می‌دهد اما از منابع بسیار خوب پتاسیم، ویتامینA و امگا3 است. برای کاهش فشار خون بسیار موثر است و البته باید در نظر داشته باشید که این سبزی بسیار مدر است. می‌توانید از کاهو در اسموتی‌ها نیز استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

برگ چغندر
یکی از سبزی‌های برگی است که در رنگ‌های مختلف وجود دارد و قابل استفاده است. این گیاه دارای ویتامین‌های K و A و C و منگنز و منیزیم است. مطالعات جدید اثبات کرده‌اند موادی در این برگ‌ها وجود دارد که موجب کنترل فشار خون و همچنین حفاظت از قلب در برابر بیماری‌ها می‌شود.