کرن بری چیست

کرن بری چیست

میوه تازه کرن بری قبل از خشک کردن

کرن بری  یا کرنبری میوه گیاهی است که با نام علمی  Vaccinium oxycoccos در خانواده قره قاط، بلوبری و زغال اخته قرار می گیرد.

درختچه کوچکی است که باغهای فراوانی از آن در انگلستان و آمریکای شمالی و کانادا وجود دارد. گلهای آن صورتی تیره است.

میوه این گیاه، شبیه به کشمش و به رنگ قرمز است. فرآیند تولید کرن بری خشک همچون فرآیند ساخت کشمش از انگور است.

بسیاری از کرنبری های خشک موجود در بازار، دارای مقداری شکر افزوده هستند. همچنین گاهی اوقات ممکن است که با مقدار اندکی روغن خوراکی مثل روغن زیتون آغشته شده باشد. روغن باعث میشود میوه ها به هم نچسبند.

ارزش تعذیه ای کرن بری خشک

کرن بری خشک حاوی همان مواد مغذی است که در میوه تازه آن وجود دارد. بویژه فیبرهای غذایی و آنتی اکسیدان ها. البته فرآیند خشک کردن، مقداری از ویتامین A و ویتامین C آنرا کاهش می دهد. اما باز هم از لحاظ این ویتامین ها بسیار غنی است. اگر شکر به آن اضافه شود، ارزش تغذیه ای آنرا نیز اندکی کاهش می دهد. همچنین ممکن است برای مصرف آن توسط بیماران دیابتی محدودیت ایجاد کند.

ارزش تغذیه ای یک فنجان (40 گرم) کرن بری خشک به شرح زیر می باشد:

کالری: 123 کیلو کالری

چربی: 0.6 گرم

سدیم: 1 میلی گرم

کربوهیدرات کل: 24 گرم

فیبر غذایی: 2 گرم

قند: 22 گرم

پروتئین: 0 گرم

هرچه فرآوری کمتری روی میوه صورت بگیرد، ارزش غذایی آن بالاتر است. کرن بری، مقادیری از ویتامین های مورد نیاز بدن را تأمین میکند. برخی آنتی اکسیدان ها همچون اسید فنولیک، فلاونوئیدها، پروآنتوسیانیدین ها و آنتوسیانین هستند. این آنتوسیانین ها هستند که رنگ قرمز قوی را در کرنبری به وجود می آورند.

انواعی از کرنبری که شکر به آنها اضافه نشده یا شکر کمتری اضافه شده، می تواند برای بیماران دیابتی نیز قابل مصرف باشد.

خواص درمانی کرن بری

کرن بری و زخم معده و بوی بد دهان

یکی از مهمترین اثرات شناخته شده کرنبری، تأثیر آن بر زخم معده است. باکتری هلیکوباکتر پیلوری عامل ایجاد زخم معده و بوی بد دهان است. کرن بری باعث جلوگیری از چسبیدن این باکتری به دیواره معده می شود. لذا باکتری از دیواره معده جدا شده و از بین می رود.

همچنین به ایجاد تعادل باکتریهای مفید روده و معده و دهان کمک کرده و مثل ماست های پروبیوتیک یا نوشیدنی کامبوجا عمل می کند. با این روش، بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش را حل می کند.

کرن بری و لاغری و کاهش وزن

میوه های خشک راهکار خوبی برای لاغری هستند. کرنبری نیز به دلیل اینکه کالری مورد نیاز بدن را تأمین می کند اما تقریبا هیچگونه چربی در خود ندارد، راهکار خوبی برای کمک به رژیم های لاغری به حساب می آید.

کرن بری و بیماریهای قلب و عروق

کرنبری به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان، می تواند باعث جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی شود. آنتی اکسیدان ها از رسوب چربی در رگها به خصوص رگهای قلب جلوگیری می کنند. حتی اثر درمانی بر این مشکلات دارند. مکانیسم این عمل، واکنش دادن با کلسترول و تجزیه آن و جلوگیری از رسوب کلسترول در رگها است.

کرن بری و پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد مولکولهایی هستند که به عنوان مولکولهای سرطانزا و عامل پیری شناخته می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در کرنبری با مهار این مولکولهای خطرناک، ضمن پیشگیری از سرطان، روند پیری را نیز به تأخیر می اندارن.

نحوه مصرف کرن بری:

به عنوان ساده ترین راه، می توان آنرا به عنوان یک میوه ریز خشک در آجیل و یا به تنهایی استفاده کرد. همانطور که از کشمش به صورت تنقلات استفاده می شود.

کرن بری خشک شده را می توان به عنوان یک افزودنی در غذاهای مختلف از جمله سالاد، سوپ، کلوچه، مافین و سایر مخلوطها اضافه کرد. این میوه میتواند جایگزین خوبی برای کشمش در این نوع غذاها باشد. از آنجا که کرنبری به صورت خشک شده مصرف می شود، نگرانی کمتری درباره مسایل نگهداری آن وجود دارد.

راه آماده سازی چای کرنبری آن است که شبیه آماده سازی چای آلبالو عمل کنید. یعنی نصف قاشق غذاخوری کرن بری را در یک قوری شیشه ای ریخته و به مدت 2 تا 3 دقیقه جوشانده و بعد، آنرا به مدت 10 تا 15 دقیقه دم کنید. دمنوش کرنبری قرمز رنگ و خوش طعم است. برای افزایش اثر لاغر کنندگی آن می توانید یک برش از نارنج یا پرتقال یا لیمو نیز در قوری بیندازید یا آب آنرا گرفته و به فنجان بیفزایید.

همچنین کرن بری خشک شده را می توان در هنگام سفر به عنوان تنقلات به همراه داشت. چرا که خشک بودن آن باعث عمر طولانی و سهولت در نگهداری می شود.

همچنین گاهی اوقات کرن بری به عنوان هسته شکلات استفاده شده و با پوششی از شکلات پوشیده می شود.

برای خرید اینترنتی کرن بری خشک و تحویل آن درب منزلتان، روی لینک زیر کلیک  کنید

خرید کرن بری